Peer tutoring? Wat is dat?
Peer tutoring is een project waarbij onze leerlingen aan tandem-lezen doen: de leerlingen van het vijfde leerjaar lezen samen met de kinderen van het tweede leerjaar. Er wordt geoefend op het technisch en op het begrijpend lezen.
Voor de leerlingen van het tweede leerjaar is het de bedoeling dat zij leesstrategieën onder de knie krijgen. Daarvoor krijgen ze een getrainde begeleider (vijfdeklasser), die hen aanmoedigt en corrigeert op een vooraf getrainde wijze en onder toezicht van de leerkracht.
De kinderen van het vijfde leerjaar krijgen zo verantwoordelijkheid en worden verplicht om zo stipt mogelijk en nauwkeurig te werken. De meerwaarde voor hen ligt in het feit dat ze goed moeten leren bijsturen daar waar het nodig is en leren omgaan met oplossingsstrategieën.
Uit onderzoek blijkt dat niet alleen de leerlingen van de tweede klas maar ook de leerlingen van de vijfde klas een opmerkelijke leerwinst realiseren. Beiden gaan sterk vooruit op gebied van technisch en begrijpend lezen. Maar ook hun sociale vaardigheden krijgen heel wat groeikansen. Uiteraard kan dit project pas starten na een grondige voorbereiding.
Onze leerlingen zijn na de kerstvakantie gestart met dit project. Begin dit schooljaar maakten ze wel al kennis met hun leesmakker. Zo gingen we zelfs samen met het vijfde leerjaar naar Planckendael om elkaar goed te leren kennen. Maar nu is het dus zover...iedere maandag lezen we samen met onze leesmakker. Kijk hier maar eens hoe fier we zijn en hoe goed we kunnen samen werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten